pondělí 18. dubna 2011

Смоленск, первая часть

Po umístění myši nad fotografii se zjeví příslušný popisek.


Smolensk je třísettisícové město nedaleko běloruských hranic, a jedno z nejstarších a historicky nejvýznamějších měst Ruska. Strategická poloha města předurčila jeho historii plnou bitev. O Smolensk se bojovalo v mnohých válkách polsko-ruských, během Napoleonova tažení i dvakrát za druhé světové války. Vojenská historie ovlivnila i architekturu města: jednak zachovaným barokním opevněním, které je svým rozsahem v rámci Ruska jedinečným, a jednak architekturou centra, které bylo nově vystavěno po zničení v průběhu napoleonských bitev. Město bylo znovu prakticky zničeno v Druhé světové válce, poválečná obnova ale zachovala historický charakter centra.





Klasicistní architektura centra přechází plynně do typicky ruského neladu předměstských čtvrtí plného neudržovaných domů a nezastavěných proluk. Dále od centra se dostanéme do panelákových džunglí nebo vesnické zástavby. Pozitivním rysem je spousta zeleně. Přesto, na městě je vidět, že nepatří mezi nejvíce prosperující ruské regiony. Ekonomické problémy byly spojeny mimo jiné s úpadkem leteckého průmyslu v devadesátých letech; rozsáhlý areál leteckých závodů na severu města je dnes využíván pouze částečně. Minulost leteckého strojírenství připomínají dva památníky, které jsem bohužel nestihl vyfotit, proto jen externí odkazy: Tu-16 na ulici Bagrationa, Jak-42 na křižovatce ulic Kutuzova a Frunze.





Jako ve většině ruských měst, i ve Smolensku stojí bezpočet pomníků, památníků, pamětních desek i jiných objektů připomínajících historii. Místní historie obsahuje mnoho momentů hodných připomenutí, a nejpopulárnější je zřejmě Napoleonovo tažení. K jižnímu opevnění přiléhá skver Pamjati gerojev s bustami ruských generálů Vlastenecké války roku 1812.





O pomníky není nouze obecně, následuje několik vybraných:









Ve Smolensku jsou v provozu čtyři tramvajové linky na nepříliš kvalitních tratích. Historie tramvajové dopravy čítá přes sto let. Původní systém na metrovém rozchodu byl po Druhé světové válce přestavěn na standardních ruských 1524 mm. V devadesátých letech přišel, podobně jako v dalších městech v Rusku, úpadek tramvajové dopravy způsobený nedostatkem údržby vozidel a oprav tratí; obojí je v mizerném stavu, což nepřispívá ani k rychlosti, ani k pohodlí. V roce 2000 byla zrušena trať na Sovětské ulici a loni na podzim skončil provoz na prospektu Gagarina. Místní podnik sice v posledních letech nakoupil několik nových vozů KTM-23, budoucnost tramvají ale zůstává nejistá.








Žádné komentáře:

Okomentovat