neděle 21. března 2010

Historie železnic: počátky osobní dopravy

Dvacet pět let po vynálezu parní lokomotivy bylo jasné, že pára má proti koním výhody při přepravě těžkých nákladů. Lokomotivy byly jednoznačně silnější, a počáteční problémy s lámáním křehkých litinových kolejnic se podařilo překonat - tratě byly stavěny již s předpokladem provozu těžkých parních lokomotiv. Osobní dopravě ale stále dominovali koně. Cestujících bylo málo a odtáhnout jeden či dva kočáry parní lokomotivou nepřinášelo žádnou zásadní výhodu. V polovině dvacátých let 19. století nebyl stále spor mezi užitím koní a páry rozřešen.

Při stavbě železniční trati spojující Manchester a Liverpool se uvažovalo o různých metodách pohonu. Své zastánce mělo užití stacionárních parních strojů tahajících náklad pomocí lan. Nakonec bylo rozhodnuto o uspořádání testů, během kterých dojde k porovnání výkonů různých lokomotiv. Tyto testy se konaly v roce 1829 na části nově otevřené trati u Rainhillu. Že idea koňského pohonu nebyla zapomenuta ilustruje skutečnost, že jedna z pěti přihlášených lokomotiv, Cycloped, nebyla poháněna parním strojem, ale pomocí koně upevněného na lokomotivě, který svou chůzí poháněl běžící pás, ze kterého se síla přenášela na kola. Z dnešního pohledu se jeví jako nepochopitelné, že někdo mohl předpokládat, že tento obskurní mechanismus bude jakkoli efektivnější než prostý kůň zapřažený před vlakem. Netřeba dodávat, že Cycloped neuspěl, skončiv potupným propadnutím koně zkrz podlahu vozu.

Ze zbývajících čtyřech parních lokomotiv tři skončily neúspěchem díky mechanickým závadám. Tato skutečnost lehce kazí dojem z vítězství Stephensonovy lokomotivy Rocket. Ta získala prémii 500 liber, a její výrobce pak zakázku na stavbu dalších lokomotiv pro dráhu Liverpool and Manchester Railway. Rocket byla proti starším lokomotivám velmi pokročilá. Hnací síla byla převáděna z válců přímo na kola, bez dodatečných pákových mechanismů, válce byly postaveny šikmo, což byl mezistupeň v přechodu od vertikálních válců starších lokomotiv a vodorovných válců, které se staly v pozdějších letech standardem [1]. Moderními prvky byly i vícetrubkový kotel a dyšna vytvářející umělý tah v komíně. Rocket dosahovala rychlosti přes 40 km/h (ačkoli průměrná rychlost byla výrazně nižší, kolem 20 km/h) a dokázala konkurenceschopnost parních lokomotiv vůči koním i v osobní dopravě.

Lokomotiva Planet je o rok mladší Stephensonova konstrukce, z roku 1830. Jedná se o typickou lokomotivu třicátých let 19. století. Některé změny oproti stroji Rocket jsou patrné na první pohled: vnitřní válce, uspořádání pojezdu 1A (na rozdíl od A1 u Rocket) - hnací dvojkolí bývá vždy větší. Vnitřní válce měly nižší tepelné ztráty a staly se v Británii standardem minimálně do počátku dvacátého století. Nevýhodou byla špatná přístupnost v případě oprav.
Lokomotiva John Bull z roku 1831 je dalším ze Stephensonových výrobků a patří mezi první lokomotivy provozované ve Spojených státech (na dráze Camden and Amboy Railroad v New Jersey), které byly historicky druhou zemí na světě, kde se parní provoz ujal. Tato lokomotiva je také nejstarší dochovanou americkou lokomotivou (i když byla vyrobema v Anglii) a pravděpodobně nejstarší provozní lokomotivou na světě: v roce 1981 oslavila po nejnutnějších opravách své sto padesáté narozeniny krátkou jízdou vlastní silou. Zobrazená podoba lokomotivy neodpovídá plně stavu v roce uvedení do provozu. Krytý tendr byl přidán později, stejně jako lucerna a přední běžná náprava (díky které má John Bull uspořádání pojezdu 1B, na rozdíl od původního B), která měla zlepšit směrové vedení v reakci na zvýšenou možnost vykolejení při provozu na nekvalitních amerických tratích.

Čistě americkou lokomotivou, včetně místa výroby, byla DeWitt Clinton, pojmenované po newyorském guvernérovi. Lokomotiva byla postavena v roce 1832 a provozována na trati Mohawk and Hudson Railroad spojující Schenectady a Albany ve státě New York. Tato trať kopírovala trasu Erijského kanálu dokončeného několik málo let před vybudováním železnice. Z obav před "nekalou konkurencí" prosadili zastánci kanálu, že na železnici mohou být přepravovány pouze osoby, čímž se trať stala možná první čistě osobní železnicí. Osobní vozy se příliš nelišily od kočárů tahaných koňmi.


Poznámky:
1. Rocket byla později přestavěna a válce byly dány dolů, tak, že ležely téměř vodorovně. V této podobě se stroj zachoval.

2 komentáře:

  1. Mimochodem, super obrázky. Možná by jsi podobným způsobem, jako jsi vyřešil problém neetičnosti přebírání cizích fotografií, mohl vyřešt i zákaz fotografování dubenského nádaží, ústavu, ostrahy na vrátnici, tvé kanceláře a jiných strategických objektů.

    OdpovědětVymazat
  2. Hello I am so delighted I found your weblog, I really found you by mistake, while I
    was searching on Google for something else, Anyhow I am
    here now and would just like to say many thanks
    for a fantastic post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all
    at the minute but I have book-marked it and
    also included your RSS feeds, so when I have
    time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the great jo.
    Also visit my webpage ... mackeeper free

    OdpovědětVymazat